Blog

UNDER CONSTRUCTION – COMMING SOON.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. 

Twój wróg czy przyjaciel – 5-cio dniowa podróż z CIENIEM

🍃Pokochaj swój CIEŃ #1 dzień – podróż z zaciekawieniem.
🍃Cień to część naszej psychiki, która stała się schowkiem na wszystkie NIECHCIANE cechy, postawy, wzorce, czy zachowania. Nasz cień kształtuje się od dzieciństwa. Uczymy się jacy powinniśmy być, a jakimi nie możemy być.
🍃Z lęku przed odrzuceniem, te niemile widziane jakości tłumimy, wypieramy, spychamy do „piwniczki”. Tam zamknięte w ciemności „dziczeją”.
🍃Praca z cieniem to jeden z ważniejszych elementów rozwoju osobistego. Dlatego przez kolejne 5 dni podróży z cieniem, będziemy stopniowo poznawać i oswajać, jakości, które są w cieniu. 

PRAKTYKA #1
Zastanów się, wypisz z lewej strony kartki (wszystko co przyjdzie Ci do głowy): Czego najbardziej nie lubisz, nie akceptujesz u siebie? 
A następnie po prawej stronie kartki poszukaj i dopisz przy każdej wypowiedzi: 1-3 wartościowe elementy, rzeczydo tej nielubianej cechy. Przykład: Nie lubię roztrzepania – wartościowe cechy związane z tą jakością,
to spontaniczność, beztroska, radość, nie przejmowanie się drobiazgami itp.

 

 

🍃Pokochaj swój CIEŃ #2 dzień – podróż z lękiem.

🍃Dotarcie do cienia wymaga odwagi i konfrontacji z niełatwymi emocjami. Dopóki te emocje nie zostaną uwolnione, to mimo iż „patrzymy” na nie z pozycji dorosłego, to nadal doświadczamy,(w odczuciu i przeżywaniu) emocji zranionego dziecka. 

🍃Skoro ŻYJEMY, to znak, że daliśmy sobie „z tym” radę w dzieciństwo, więc na pewno poradzimy sobie teraz. Bój się, lecz przeżywaj ten lęk … jeśli czujesz, że to dla Ciebie właściwe.Może być mrocznie i strasznie, bo schodzimy do własnej „zakurzonej piwnicy”, lecz gdy odnajdziemy zapomniany aspekt siebie, pojawią się wzruszenie, fascynacja …

🍃Praca z cieniem to praca z lękiem, lękiem zranionego w nas dziecka, lękiem przed odrzuceniem oraz brakiem akceptacji.

PRAKTYKA #2  
Przywołaj w pamięci i wypisz strumieniowo na kartce: Co najbardziej budziło Twój lęk 
w dzieciństwie, w pierwszej pracy a co teraz w życiu dorosłym?Przeczytaj uważnie, to co wypiszesz i postaraj się znaleźć wspólny mianownik, może to cecha, bodziec, osoba a może reakcja, mechanizm. Jeśli tak jest i uświadomisz to sobie, małymi kroczkami możesz to zmieniać. Bądź dla siebie wyrozumiały i dobry. Pomyśl, czy przypadkiem dziś jako dorosły człowiek nie odrzucasz, nie krytykujesz, nie karzesz swojego wewnętrznego dziecka (siebie) za te lęki?

———-🍃🍃🍃———

🍃Pokochaj swój CIEŃ#3 dzień – podróż ze zrozumieniem. 

🍃Zaprzeczanie istnieniu jakiejś części nas samych, zdecydowanie nie służy. Im bardziej coś spychamy, tym większą dajemy temu energię – wzmacniamy to. To, czego nie chcemy zaakceptować u siebie, jak film projektujemy na innych ludzi. Zauważamy u nich to, co sami mamy wyparte, to nas irytuje. To jedna z przyczyn konfliktów międzyludzkich.

🍃Jednak to, co kiedyś było zagrażające i niepotrzebne, dziś może być wartościowe i przydatne. Warto więc zrobić porządek, aby wykorzystać ciemną stronę naszej MOCY. Gdy „odpakujemy” dziecięce lęki i oswoimy nasz cień, to otrzymamy COŚ niesamowicie wartościowego. Pokochać swoje blaski i cienie, to pokochać siebie

PRZYKŁAD: Moim cieniem było lenistwo, zwane wręcz nieróbstwem. Żyłam więc w wiecznym pędzie, odpoczywając też w ruchu. Jednak po oswojeniu tego cienia poznałam nowe jakości w życiu, zyskałam równowagę, balans między pracą a odpoczynkiem, wewnętrzny spokój i harmonia. Dla kobiety czas „nicnierobienia” to czas twórczy, czas kreacji – rodzą się wtedy najpiękniejsze idee i pomysły. Tak działa kobieca natura.

———-🍃🍃🍃———

🍃Pokochaj swój CIEŃ#4 dzień – podróż odkrywcy
Jest wiele sposobów, aby ROZPOZNAĆ SWÓJ CIEŃ.
🍃Jedna z metod to świadoma obserwacja tego, CO NAS IRYTUJE U INNYCH. Zatem możesz obserwować jakie zachowania innych są dla Ciebie irytujące? Co wyprowadza Cię z równowagi? Może irytuje Cię, bałaganiarstwo, bo sam(a) nie pozwalasz sobie na odrobinę nieporządku. Może denerwujesz się, gdy dostrzegasz u innych brak odpowiedzialności,
gdyż Ty za wszystko i wszystkich starasz się być odpowiedzialny(a).

🍃Kolejna metoda w poznawaniu Cienia, to SERIA PYTAŃ DO SIEBIE:
W jakich sytuacjach bywam nerwowy(a), wycofuję się? Jakich tematów unikam w rozmowach: agresji, wiary a może seksu? Jak chcę, aby widzieli mnie inni? I jakie są przeciwstawne cechy,te które musiałem stłumić, by podkreślić moje pozytywy?

Cokolwiek to nie jest, czy nie unikasz sytuacji, uwag, rozmów, w obawie,
że możesz odkryć coś, czego się wstydzisz? Dyskomfort czy też gwałtowna reakcja,
to dowód na to, że wrażliwa część Cienia, została zraniona.

W cieniu może kryć się wiele wartościowych jakości i cech, które znalazły się tam, tylko dlatego, bo nie były akceptowane w środowisku w jakim wyrastaliśmy. Być może: 🍃 pod przykrywką egoizmu nie akceptowane było myślenie o sobie. 🍃pod etykietą egoizmu, odrzucano asertywność. 🍃za nieposłuszeństwo traktowano prawo do własnego zdania. 🍃dążenie do celów i kreatywność nazywano upartością.

———-🍃🍃🍃———-

🍃Pokochaj swój CIEŃ#5 dzień – podróż po integrację
🍃Integracja, to inaczej wydobycie i oswojenie własnego cienia. Ma ona kilka etapów:
1. UŚWIADOMIENIE – jakie cechy, jakości są w moim Cieniu.
2. ZAAKCEPTOWANIE – w cieniu jest mój zapomniany aspekt.
3. w bezpiecznej przestrzeni POCZUCIE i UWOLNIENIE emocji związanych z cieniem, “dożycie” ich: tego ogromnego przerażenia/ odrzucenia/ zaniedbania, i tego z jakiego powodu on powstał?
4. gdy z wypartej jakości ‘zdejmiemy’ emocje i OSWOIMY ją, staje się ona
naszym naturalnym zasobem, naszą wartością, mocną stroną.

PRZYKŁAD:
Nienawiść to zdziczała złość. Złość to naturalna emocja ewolucyjna, pojawiająca się         w sytuacji, gdy ktoś przekracza nasze granice (ewolucyjnie służyła do poszerzania terytorium) lub stara się przejąć kontrolę nad nami (przywództwo).
Nie zawsze więc mamy wpływ, na powstawanie złości, lecz zawsze od nas zależy,
reakcja, co z nią zrobimy. Reagować możemy świadomie lub nawykowo, automatycznie,
co nie zawsze nam służy.

PRAKTYKA #5
Usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj głęboko, aż poczujesz swoje ciało.
Pomyśl o swoim cieniu. POCZUJ w ciele lęk z nim związany. Poczuj każda emocję z osobna,
która kryje się pod lękiem, może to smutek, żal, a może gniew…
Dlaczego nie wolno mi było TAKIM być? Czego dotyczy mój lęk?
ODDYCHAJ i czuj go w ciele.Gdy pojawią się myśli, obrazy, emocje pozwól im przepłynąć przez Ciebie. Zauważaj, czuj je i ODDYCHAJ. Gdy pojawią się mocniejsze emocje, staraj się wprowadzać głębszy oddech. “Dożyta” emocja wycisza się. Oddech pomaga uwolnić napięcia. Daj sobie przestrzeń i CZAS. Traktuj siebie z czułością i łagodnością. W ten sposób możesz „pracować” z każdą trudną emocją, sytuacją i każdą jakością zepchniętą w cień.

error: Content is protected !!